Frågan om vad Svensk
kultur är eller hur flyktiga begrepp som ”svenskhet” ska
definieras väcker på sina håll starka känslor. Svenskhetens vara
eller icke-vara leder inte sällan till polariserade
ställningstaganden av patriotiskt fastklamrande vid vad man
uppfattar som en hotad nationell identitet å ena sidan och en
generaliserad och ytlig förnekelse av dess existens å den andra.
Problemet med att definiera vad som präglar en viss kultur är att
det är i det närmaste hopplöst att göra den verklig rättvisa om
de som kämpar om definitionsrätten har investerade intressen av att
få genomslag för sin agenda. Kungar som skriver sin egen historia
förväntas inte skildra en rättvis bild av sina fiender, lika lite
kan man blint lita på deras fienders ord om man vill bilda sig en
sanningsenlig uppfattning om dess regimer. Allt som oftast krävs det
ett utomstående öga, en betraktelse utan värdering för att
beskriva saker som de verkligen är. Kanske är det just därför,
när det så kallade ”svenska spelundret” skördar framgångar
världen över, som den Libanonfödde Josef Fares spel Brothers: A
Tale Of Two Sons känns mest svenskt av dem alla.
Historien om de två
bröderna som ger sig ut på en resa för att finna ett botemedel
till sin fars mystiska sjukdom fullständigt dryper av referenser
till nordiskt kulturarv och sagotradition. Genom de höstfärgade
lummiga lövskogarna och över de frostbitna fjällen vandrar de två
bröderna som ekon av Astrid Lindgrens Skorpan och Jonathan. På
vägen möter de trollvarelser från John Bauers legendariska
målningar, passerar Ragnaröks slagfält där blodet från de dräpta
jättarna färgar floderna röda, tampas med hungriga vargar och
bevittnar de enkla människornas vardag, sorger och lidanden. Färden
ackompanjeras av en musiksättning som bär tung inspiration av både
svensk folkmusik och samisk jojk samt ett rikt utbud av
naturinspirerade bakgrundsljud komplett med porlande bäckar, ylande
vargar och ekande grottor. Med den stämningsfulla ljudbilden och den
kärleksfulla naturskildringen lyckas Uppsalabaserade Starbreeze
Studios skapa ett av de senaste årens allra starkaste och vackraste
audiovisuella upplevelser.
Historien i spelet
berättas helt utan dialog, istället så kommunicerar karaktärerna
med yviga gester och ett påhittat språk som främst tjänar till
att förmedla känslouttryck och sinnesstämningar. Det tenderar ofta
att skapa ett uppskruvat och överdrivet uttryckssätt som närmast
påminner om tecknad film, men man undviker också på det sättet
att riskera att inlevelsen förstörs av potentiellt mediokert
röstskådespeleri. Främst presenteras narrativet genom miljön och
spelmekaniken som gör att även fast inte ett enda ord yttras under
de cirka fyra timmar det tar att ta sig igenom äventyret så väcker
man ändå sällsynt starka känslomässiga band till de två
bröderna och deras öden. Detta förstärks även av hur spelets
kontroll är utformad då man styr båda bröderna simultant med
varsin styrspak på handkontrollen. Kontrollmetoden är intressant
och innovativ men känns aldrig riktigt klockren och vore inte
spelets tempo och problemlösning så väl avvägt hade kontrollen
enkelt kunna bli en källa till stor frustration. Utmaningen ligger
därför till större delen på en relativt banal nivå,
problemlösningen är bitvis barnsligt enkel och det är ett ytterst
fåtal tillfällen då man som spelare behöver vara försiktig för
att inte misslyckas. De gånger man som spelare faktiskt tvingas
spela om ett parti beror det oftast på ett antal irriterande buggar
och inte på spelets utmaning i sig, således är det inget problem
att ta sig igenom hela spelet i en enda sittning.
Brothers: A Tale Of Two
Sons är en vacker och inspirerande spelupplevelse som under ytan
döljer mycket vi som spelare sällan får ta del av. Brödernas saga
är en hyllning till nordisk mytologi och sagotradition samtidigt som
den är en väldigt personlig berättelse om skuld, syskonkärlek och
rädslan för att bli övergiven. Uttrycken den tar sig är ofta
färgstarka och aningen barnsliga men bakom den lekfulla ytan döljer
sig ett vemod och mörker som långsamt smyger sig på och blir mer
drabbande än vad man först kunnat ana. Spelet är självklart inte
utan sina brister, men när eftertexterna rullar så är det inte den
simpla problemlösningen eller de enstaka buggarna som man tar med
sig från den här resan. Det är sagan om de två bröderna man
minns, de prövningar de måste övervinna och en påminnelse om att
för att kunna säga någonting om en kultur, eller ett folk, måste
det ibland kanske betraktas utifrån.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar